Hoe kunnen leerkrachten invloed hebben op de motivatie en het succes van leerlingen?
(Bron: interview met Carol Dweck door Education World)
Wat kunnen leerkrachten doen om leerlingen die worden geconfronteerd met uitdagingen te helpen en er niet door overweldigd te raken? Hoe komt het dat leerlingen uitvallen als ze naar het voortgezet onderwijs gaan? Doet het label ‘(hoog)begaafd’ meer kwaad dan goed? Kun je een gevoel van eigenwaarde aanleren? Vragen die Carol Dweck kan beantwoorden op basis van de onderzoeken die zij deed.
Carol Dweck: Er is geen relatie tussen de capaciteiten of intelligentie van leerlingen en het ontwikkelen van op meesterschap gerichte kwaliteiten. Sommigen van de slimste leerlingen vermijden uitdagingen, hebben een afkeer van inspanning en moeilijke vraagstukken.
Sommigen van de minder goede leerlingen zijn echte doorzetters, bloeien op van uitdagingen, houden vol als het moeilijk wordt, en bereiken meer dan u van ze verwacht.
Dit toont aan dat ergens goed in willen worden, meesterschap ontwikkelen, gaat over het hebben van de juiste mind-set. Het gaat niet om hoe slim je bent. Leerlingen met een op meesterschap gerichte mindset kunnen, al is het na enige tijd, meer.
Wat kunnen leerkrachten doen om leerlingen te helpen?
Leerlingen die zijn gericht op het ontwikkelen van meesterschap denken anders over leren. Ze hoeven niet te bewijzen hoe slim ze zijn, als ze tegenslag ervaren richten ze zich op hun inzet en strategieën in plaats van zich zorgen te maken dat ze incompetent zijn.
- Leerkrachten kunnen dit soort denken stimuleren door zich te richten op de inzet van leerlingen en niet op hun capaciteiten.
Als een leerling het goed doet, prijs dan de inzet van de leerling en niet hun intelligentie. In tegenstelling tot wat veel mensen denken kan het prijzen van intelligentie leerlingen extra bezorgd maken over hoe slim ze zijn en bang om te falen.
- Als leerlingen falen kan de leerkracht feedback geven op de inzet van de leerling of de strategieën die hij gebruikt heeft. Over wat hij verkeerd heeft gedaan en hoe hij het wel kan aanpakken.
Uit onderzoek blijkt dat dit leerlingen stimuleert om te willen leren om ergens goed in willen worden.
Met andere woorden: leerkrachten zouden leerlingen moeten helpen begrijpen dat vooral inzet belangrijk is om ergens goed in te worden. Teveel leerlingen denken dat inzet alleen nodig is voor leerlingen die de leerstof niet vanzelf beheersen. Volhardende inzet, dus langere tijd, is de sleutel tot uitstekende prestaties.
- Leerkrachten kunnen leerlingen leren om van uitdagingen te genieten. Leer ze dat het doen van eenvoudige taken tijdverspilling is. Dat geconfronteerd worden met een uitdaging leuk is. Laat ze strategieën bedenken die ze kunnen gebruiken om een uitdaging aan te pakken. Leer ze de waarde van leren in te zien. Teveel leerlingen worden vastgepind op hun resultaten. Cijfers zijn belangrijk, maar leren is belangrijker.
Veel leerlingen en studenten stellen leren boven hun cijfers. Ze zeggen dat het belangrijker is dat ze leren en uitgedaagd worden in leren dan om de beste cijfers te halen. Vele anderen zeggen echter het tegenovergestelde, cijfers zijn belangrijker dan leren of uitgedaagd worden.
Het gaat echter om de balans. In ons onderwijsstelsel zijn cijfers belangrijk. En ook voor je vervolgopleiding tellen cijfers mee. Het probleem ontstaat wanneer voor leerlingen vooral hun prestatie telt en ze daardoor kansen om te leren laten liggen en hun intellectuele groei beperken.
Dit kan leerlingen schaden; als het moeilijk wordt kunnen ze zich snel inadequaat voelen, ontmoedigd raken en hun vaardigheden of wil om goed te zijn op een bepaald vlak verliezen.
Het beste is een combinatie; dat je leren en uitdagingen op waarde schat, evenals je cijfers. Maar zie cijfers dan vooral als een weergave van je prestatie op dat moment en niet van je intelligentie of waarde.